Att köpa bil ...

Kollade på Bytbil.se och fick se ett objekt som i alla fall såg ut att vara en någorlunda fräsch Saab 95 kombi av årsmodell 2001 och miltal på 24 000.
Priset 32.900 verkade åtminstone i mina ögon ligga lågt åtminstone när man tänker på seriösa bilhandlare.

Möjligen en passande bil för familjen Mellkvist bestående av mitt barnbarn Robin, hustrun Linda, sonen Caspian, en avgudad hund tillsammans med ett antal katter och därtill akvariefiskar av olika slag.

Robin ringde både på bilen och till sin pappa Mikael och det blev bestämt att vi, Robin, Mikael och jag ändå skulle kolla om det var nåt av värde.
Så vi drog iväg till Borås där bilen fanns.

Mikael programmerade färdvägen på sin GPS vilket förde oss ut i obygden p.g.a. att en bokstav i adressen var fel.
När vi insett att vi var på fel spår kunde vi trots allt efter kontakt med bilförsäljaren korrigera misstaget och nå vårt mål.

Så stod vi inför objektet.
Mikael och Robin utförde sedvanlig okulärbesiktning samt provkörning.
Bilen verkade motsvara de förväntningar vi hade haft så det fanns läge att förhandla med säljaren.

Nästa fas var ju då lämpligt pris vilket föreslogs till 30. 000 och som också accepterades vid kontant betalning.
Men reda pengar och inte kort. Så Mikael och jag fick trixa för det vilda för att få ihop 30 lakan via bankomat.

Men den biten löste sig i alla fall.
Robin anträdde färden tillbaka till Vänersborg med gammelfarfar som passagerare i en nyinköpt Saab 95 kombi med alla faciliteter man kan kan tänka sig och Mikael i släptåg i en sketen 940 av äldre.modell.

Sedan måste jag ju tillstå att det samtidigt var den skummaste bilaffär jag någonsin varit inblandat i.
Men bilen var fin.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0