Språk och folk.

Funderar ibland över de förändringar som smyger sig in när det gäller hur vi använder vårt språk och även hur innebörd och betydelse byter mening .

När jag var liten brukade min mamma göra något som vi barn älskade, nämligen negerbollar. Namnet på grund av den mörka karaktär som ingrediensen kakao gav produkten.

Helt apropå kunde jag läsa i media om att en konditor någonstans marknadsförde dessa godbitar vid det namn som vi 40-talister ansåg vedertaget.

Men tiden lider och vi med den. Alla anspelningar på " neger " ansågs rasistiskt. Så den stackars konditorn fick slita hår och annat för att komma på  ett nytt namn.

Jag vet inte hur det gick men  " på min tid " ansågs inte neger, åtminstone i våra kretsar vara något mindre värt,
Möjligen lite exotiskt eller snarare en krydda.
Minns att jag som liten parvel när jag för första gången, antagligen vid ett cirkusbesök, fick se en mörkhyad person och därvid frågade mamma om han var lika svart om magen som i ansiktet.

Samma sak gäller begreppet zigenare.
I dag har man bestämt att så får man inte säga för då är man rasist.
Man åläggs säga " Romer " eller som synonym till tattare använda ordet " resande ".

Men innerst inne är vi alla samma skrot och korn.
Som en liten flugskit på en flugskit i universum.'
Så då får man ha rejäla mikroskop om man ska upptäcka skillnaderna i det genetiska arvet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0